Avainsanat

, , ,

Newfoundlandin kuvernööri sir John Glover ja vaimo lady Glover sekä heidän koiransa "Fogo". Kuva valmistettu saaren pääkaupungissa (St. John's) noin 1877-85. Kuvernööri kuoli Lontoossa syyskuussa 1885.

Klikkaa kuva suuremmaksi ja katso kanootissa isäntänsä mukana matkustavaa lyhytkarvaista, harmaakuonoista koiraa.

Koira näyttää melkolailla labradorinnoutajalta eikä niinkään (nykyiseltä) newfoundlantilaiselta.
Koska koiran nimi oli Fogo, herää kysymys, oliko se syntyjään Fogon saarelta.
Fogon vieressä sijaitsevalta Twillingate Island -saarelta vietiin ”entisaikoina”, siis joskus ennen 1800 -luvun puoliväliä, hienoja, mustia koiria ulkomaille saakka. Näin käy ilmi seuraavasta pohjoisamerikkalaisesta vanhasta lähteestä:

”The finest breed of Newfoundland dogs were formerly found about the Twillingate Isles, and were generally distuinguished by their deep black colour, with a white cross on their breast. They were smaller than the so-called Newfoundland dogs of America – – -”  

– J. R. Osgood: The maritime provinces:a handbook for travelers. A guide to the chief cities, coast, and islands of the maritime provinces of Canada … also Newfoundland and the Labrador coast. 1875. 

 

Pikkusaaren nimi Fogo tullee portugalinkielestä.
Portugalilaiset, baskien, ranskalaisten ja hollantilaisten ohella, kalastivat Newfoundlandin ja Labradorin vesillä 1500 -luvulta 1800 -luvulle saakka, ja ranskalaiset vielä hyvin sen jälkeenkin.
Alueen menneisyys, myös koirien kehitykseen liittyen, on historiallisesti ja kulttuurisesti monikerroksinen.

 

  

Newfoundland. Pikkusaari Fogo (merkitty karttaan turkoosilla pläntillä), sijaitsee melko pohjoisessa ja suhteellisen lähellä Labradorin niemimaata -ainakin, kun asiaa katsotaan Newfoundlandin pääkaupungin St. John'sin vinkkelistä. Myös saari Twillingate Island löytyy Fogon vierestä vasemmalta. Pääkaupunki St. John's puolestaan sijaitsee näitä huomattavasti etelämpänä, itä-kaakkoisrannikolla.