Avainsanat

, , , , , , , , ,

Älä tuijota minua – olet vieras
et sinäkään pitäisi siitä, jos vieras ja suurempi olento tuijottaisi sinua
Älä lässytä – minua ei kiinnosta
Minulla on tehtävä, odotan omistajaani
Älä sääli minua, sillä sinä olet säälittävä
Anna minun olla – ja odottaa sitä ainoaa, joka minulle jotain merkitsee
Älä tuo tupakkaasi lähelleni käryämään
Älä härnää minua – etkö näe: minä en tarvitse apuasi
Minä odotan omistajaani, hän saapuu näillä minuuteilla, kuten aina
Minut tunnetaan täällä; katujen kamerat kuvaavat kaiken
Etkö näe: minä olen syönyt tänään, eilen, toissapäivänä
Saan vettä juodakseni
Saan läheisyyttä, hellyyttä ja turvaa joka elämäni päivä.
Katseeni ei ole surullinen – sinun on
Minä en ole sinä. Minä en ole sinun.
Ihminen, lakkaa tulkitsemasta muiden olentojen tarpeita ja ajatuksia omien itsekkäiden luulojesi ja halujesi perusteella
Lakkaa säälimästä onnellista koiraa
Katso viimein itseäsi, turhuudessa rypevää yksinäistä sielupoloa

Waiting dog

 
Kaunis kesäinen, leppoisa alkuilta pienellä ostoskadulla.
Koira odottelee kaupan ulkopuolella, hieman syrjemmällä varjossa omistajaansa.
Omistaja on jättänyt koiralle vahdittavaksi tämän oman kauppakassin. Kassissa on ostoksia edellisestä liikkeestä: lihapaketti.

Kun omistaja reilun vartin päästä palaa koiran luokse, hän näkee pienen ihmisjoukon koiran ympärillä. Hän näkee myös, miten ihmiset ovat avanneet koiran kassin ja ottaneet lihapaketin esille ja asettaneet sen kassin päälle. Omistaja huomaa, että koira on hieman hämmentynyt vieraiden ihmisten interventiosta.

Mitä täällä tapahtuu? koiranomistaja kysyy.

Hän huomaa, että vieras nainen, tummat hiukset, ikä noin 40 vuotta, on lopettamassa puhelua. – Kaikki onkin hyvin. Ei mitään hätää enää, nainen sanoo luuriin.
Naisen kaksi pellavapäistä tytärtä, noin 8 ja 10 vuotta seisovat hiljaa.
Koiranomistaja kysyy, miksi hänen koiransa kassi on avattu ja lihapaketti purettu kadulle.
Tällöin nainen tokaisee, että hänestä koiralla ei ollut kaikki kunnossa. Omistaja katsoo tervettä ja kaikinpuolin hyvännäköistä koiraansa ja kysyy naiselta, millä perusteella tämä on arvionsa tehnyt.
Nainen ja vaaleat tyttäret eivät vastaa vaan he lähtevät kiireen vilkkaa pois paikalta. Koiranomistaja tuijottaa heidän peräänsä. Näyttää siltä, että ”pelastajia” hävettää, mutta siitä ei voi olla varma. Ehkä he ovat vihaisia nöyryytyksestä. Myös koiranomistaja on vihainen. Miksi hänen koiransa, silmäteränsä, joutui moisen virhearvion, lähes häväistyksen kohteeksi? Ei koira siitä kärsinyt, mutta omistajaa asia kismittää. Nuo tyypit eivät edes pyytäneet virheitään anteeksi. Ovatko tuollaiset tyypit ”normaaleja”?

Koira kaupan edessa

Post scriptus – Jälkikirjoitus

Suuri sikala paloi Loimaalla – 300 sikaa kuoli (yle.fi 19.2.2013)
Sikala paloi Aurassa, 1400 sikaa kuoli (yle.fi 29.4.2013)
Sikala paloi Maalahdessa, 900 sikaa kuoli (pohjalainen.fi 31.5.2013)
Tulipalo 6000 eläimen sikalassa – 7000 neliötä vaarassa (Aamulehti.fi 4.5.2013)

Sika on erittäin älykäs ja herkkä nisäkäs. Sillä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä, sillä sikaa ei kohdella edes orjana, vaan se on pelkkä tuotantoeläin. Muuta arvoa sillä ei ole. Eihän muuten selity se, miten Suomessa ja muualla EU:ssa sialle rittää 1,6 neliön elinalue. Tuotantotiloissa eläimiä saa olla tuhansia saman katon alla. Melu on hirveä. Melu stressaa. Sika saa myös palaa rakoille tai kuoliaaksi, eikä ketään kiinnosta. Alkuvuoden aikana Suomessa on ollut useita sikalapaloja.

Sen sijaan söpö, omistajaansa odottava koira kerää taatusti säälipisteet himaan.
Hävetkää ääliöt.

Eläimet eivät ole tasa-arvoisia. Sinun mielestäsi sialle riittää 1,16 neliön lattiatila eikä sinua kiinnosta, kun Suomessa palaa vuosittain kymmenen sikalaa.

Eläimet eivät ole tasa-arvoisia. Sinun mielestäsi sialle riittää 1,16 neliön lattiatila eikä sinua kiinnosta, kun Suomessa palaa vuosittain kymmenen sikalaa. Kuvassa on onnellinen sikaperhe, jonka kaikilla jäsenillä on tilaa liikkua.